Praktisch



AK/A werkt als een katalysator. Elke bijeenkomst gaan we met elkaar in gesprek aan de hand van vooraf uitgedeelde teksten, films, podcasts of kunstwerken. Vorig seizoen stond onder andere Rinus van de Velde, Syndoche New York en een gesprek tussen John Berger en Susan Sontag op het programma.

Wat resoneert bij jou? Welke associaties heb je als het gaat om andere makers? Hoe komt dat naar voren in je eigen werk? 

Je neemt je ‘antwoorden’ mee op deze drie vragen. Dat mag in woord en/of beeld. Omdat alle deelnemers dit doen ontstaat er een veelzijdigheid aan perspectieven en inzichten. Thema’s die veel zullen terugkomen zijn tijd, ruimte, transformatie, licht, feit en fictie. 
We werken toe naar een inhoudelijk gesprek over jouw eigen werk met een gast, vergelijkbaar met de podcast Kunst Is Lang. Afgelopen keren was dat Luuk Heezen. 

Dit krijg je van ons:

+ inzicht in je eigen werk
+ nieuwe perspectieven
+ inspiratie uit de meest uiteenlopende hoeken
+ uitbreiding van je netwerk
+ stok achter de deur
+ open en vertrouwelijke sfeer
+ geen jargon


Eerdere referenties

Woorden roepen ruimte op. Hoe is dat voor jou?
Hoeveel heb je nodig om een beeld voor je te krijgen?
Kun je toelaten dat het werk iets
anders wordt dan dat je verwacht?



Eerdere gasten



Aukje Dekker


Aukje Dekker is beeldend kunstenaar. Ze exposeerde van Tokyo tot Berlijn en is mede-oprichter van Sociëteit SEXYLAND, een conceptuele nachtclub in Amsterdam. Dekker studeerde af aan de Rietveld Academie en werkt met verschillende kunstvormen, o.a. fotografie, installaties, schilderkunst en performances. In haar werk verkent ze ideeën over authenticiteit en betekenis, en onderzoekt ze wat kunst waarde geeft. Samen met de makers gaat ze in gesprek welke weg je op wilt gaan en hoe pak je dat vervolgens aan?


Judith Maassen


Judith Maassen studeerde rechten en literatuurwetenschap in Nijmegen en Londen en is sinds 2004 de impresario van haar broer Theo. In 2019 debuteerde zij met Het nabestaan van Anna Portier. Onlangs verscheen bij uitgeverij Querido haar tweede roman Niet van hier. Beide boeken ontstonden vanuit een totaal verschillende benadering. Hoe weet je wanneer je je idee moet uitwerken en hoe ga je om met verschillende aanpak van een project?


Marian Donner


Marian Donner is filosoof en schrijver. Ze schreef Zelfverwoestingsboek en De Grote Weigering. Als geen ander verbindt Donner Grote Vragen over het leven aan het dagelijks leven. Star Trek, de deeltjesversneller en de vereenzaming van de hedendaagse westerse mens - Donner rijmt het allemaal zo dat het behapbaar wordt. Hoe ontdoe je zo’n groot onderwerp van ruis? Hoe houd je tegelijk ruimte voor discussie, timmer je niet alles dicht?


Coen Simon


Coen Simon is schrijver, filosoof, en oprichter van de filosofische denktank Nieuw Licht. Hij publiceerde negen boeken, waaronder En toen wisten we alles: een pleidooi voor oppervlakkigheid, waarvoor hij in 2012 de Socrates Wisselbeker won voor beste filosofische boek. ‘In een bedrieglijk lichtvoetige stijl behandelt hij de ongemakken en eigenaardigheden van het moderne leven.’ Maar hoe ga je om met die ongemakken? Zeker wanneer je jezelf de druk oplegt om een goed idee te krijgen. Waar vind je dan je inspiratie?


Luuk Heezen


Luuk Heezen is freelance presentator, radio - en podcastmaker (o.a. voor de VPRO, Radio 1, Kunst is Lang en podcasts in de culturele sector) en moderator. In al zijn werk is de inhoud leidend. Of het nou een radiodocumentaire is, een interview of een bijeenkomst die hij presenteert: de inhoud staat voorop, en hij ziet het als zijn taak die zo toegankelijk en origineel mogelijk over te laten komen. Hoe kunnen onze deelnemers deze werkwijze meenemen in hun projecten en de manier waarop ze zichzelf presenteren aan de buitenwereld? 

Marijn van Kreij


Marijn van Kreij is beeldend kunstenaar. We gingen met hem in gesprek in museum De Pont waar zijn solo How To Look at a Spiral te zien was. De rode draad binnen zijn oeuvre is het proces van toe-eigening en herhaling. Hij geeft iconische en minder bekende kunstwerken uit de twintigste eeuw een nieuwe plek en vorm in het hier en nu. Maar hoe doe je dat? En hoe houd je je werk in ontwikkeling en behoud je de balans tussen denken en maken?